Polisen rapporterar om nattens händelser i Västerbotten

Polisen i Västerbotten har under natten hanterat flera ärenden, bland annat rattfylleri, misshandel och ordningsstörningar vid Wheels, Summertime och Storumandagarna.
Polisen rapporterar
Under natten har polisen i Västerbottens län hanterat flera ärenden, bland annat rattfylleri, misshandel och ordningsstörningar i samband med olika evenemang.
Rattfylleri i Skellefteå och Robertsfors
Vid 22:20 rapporterades en fyrhjuling som kört av vägen i Drängsmark, Skellefteå. Föraren, en man, var inte skadad men misstänks vara berusad. Han togs med för provtagning och en anmälan om rattfylleri upprättades. Polisen höll förhör med vittnen och omhändertog mannens fordonsnycklar.
Vid 02:34 kontrollerades en personbil i Sikeå, Robertsfors. Föraren, en man, blåste positivt i polisens sållningsinstrument och misstänks för grovt rattfylleri. Han togs med för provtagning och en anmälan upprättades.
Misshandel i Umeå
Vid 02:14 larmades polisen om ett bråk mellan två män på en snabbmatsrestaurang i centrala Umeå. En man misstänks för misshandel och var berusad. Han omhändertogs enligt lagen om omhändertagande av berusade personer (LOB). Ingen av de inblandade behövde uppsöka sjukvård. En anmälan har upprättats.
Polisens insatser vid Wheels i Umeå
Under lördagen har polisen arbetat med närvaro, synlighet och kommunikation under Wheels-evenemanget i Umeå. Det har varit mycket folk och många bilar i crusingen, vilket ledde till trafikstockningar. Flera bilar fick böter och tillsägelser för passagerare som hängde ut från bilar eller satt på huvar under färd.
Polisen har också informerat om förhållningsregler och alkoholförbudsområde på bangården där mycket folk samlades. Stämningen var god och ordningen kontrollerbar. På Skeppsbron var det fler besökare än fredagen, men inga ordningsstörningar kopplade till evenemanget rapporterades. I centrum spelade flera bilar för hög musik under sena kvällen och natten, vilket resulterade i böter.
Sammanfattning från Summertime i Skellefteå
Lördagen vid Summertime i Skellefteå var lugnare än fredagen med uppskattningsvis 5000 besökare. Polisen upprättade anmälningar för kränkande fotografering, vårdslöshet i trafik, olovlig körning och smitning från trafikolycksplats. Fem personer omhändertogs enligt LOB och en person fick böter för alkoholförtäring på otillåtet område. Tre personer avvisades från festivalområdet och en person avlägsnades.
Polisen genomförde även tre trafikkontroller i anslutning till festivalområdet. Ordningsläget bedömdes som gott och polisen berömde ordningsvakternas arbete och samarbetet med fältarna, vilket bidrog till en god stämning bland besökarna.
Polisen tackade även vårdnadshavare som svarat i telefon och funnits till hands vid kontakt med ungdomar på festivalen. Slutligen uttryckte polisen i Skellefteå sin uppskattning för årets Summertime, som var en väl arrangerad tillställning med god mat, bra musik och trevligt bemötande.
Polisens arbete vid Storumandagarna
Dag två av Storumandagarna bjöd på strålande väder och många besökare. På kvällen omhändertogs två personer enligt LOB, två personer avlägsnades och en person avvisades från området. Sex personer misstänks för narkotikabrott, innehav, då de påträffades tillsammans i en bil. En person misstänks för olovligt anskaffande av alkohol.
Polisen delade ut två varningar för förargelseväckande beteende och direktförverkade en mängd alkohol. Ett gott samarbete med socialtjänst, arrangörer och ordningsvakter lyftes fram av polisen.
Källa: Polisen, publicerad 28 juni 08.13, polisen.se
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


